top of page

Medicina alternativă - O metodă periculoasă

Actualizată în: 8 nov. 2019

Medicina alternativă a fost mereu o temă greu de dezbătut având în vedere că a luat foarte mare amploare în ultimii ani. Acest lucru a făcut să îi despartă pe oameni în cei ce sunt pro medicină convențională și adeptii medicinei alternative.

Dar mai întâi trebuie să înțelegem în ce consta aceasta.

Ce este medicina alternativă.

I se mai spune și medicina complementarăcomplementara sau medicina neconvențională iar ea consta în metode de diagnosticare și tratament care se afla în afara medicinei convenționale - deci nu are legătură cu medicina pe care o știm noi. Este foarte important de știut că nu sunt destule dovezi științifice, ba chiar foarte puține care să-i probeze eficienta.

Aceasta are mai multe ramuri cum ar fi terapiile naturiste ( tratamente care utilizează doar substanțe provenite din natura, cum ar fi suplimentele alimentare și tratamentele pe baza de plante), tratamente energetice și bioelectromagnetice ( forme de terapie care folosesc câmpurile energetice "biocampurile" sau bioelectromagnetismul, precum Qi Qong, Reiki, atingerea terapeutica, terapia cu camp magnetic, magnetorezonanta, electroacupunctura etc), tratamente manuale ( bazate pe mișcările efectuate asupra uneia sau mai multor parti ale corpului, precum presopunctura, masaj, chiropractica, osteopatia, reflexologie, metoda Feldenkrais etc), tratamente pe baza interacțiunii minte – corp (care întăresc capacitatea mentala de a interveni pozitiv asupra funcțiilor fizice, precum yoga, hipnoterapia, meditația, terapia prin rugăciune etc), sisteme medicale alternative ( medicina tradițională chineza, ayurveda/medicina tradițională indiana etc).

Ce îi face pe oameni să aplice aceste terapii, sau mai bine spus, de ce?

Răspunsul este destul de simplu. Oamenii și-au pierdut speranță în medicina clasica, sau mai corect, în medici și sistemul medical......și pe buna dreptate. Suntem la pământ cu acesta și nu numai. Totuși oamenii confunda medicina propriu-zisa cu sistemul și nu înțeleg că sunt doua lucruri diferite: medicina este o știință exacta ce a luat amploare de-a lungul a multor cercetări, este palpabila și reala chiar daca este încă incompleta....și când zic asta, mă refer la faptul că încă mai sunt foarte multe lucruri de învățat și de descoperit. Din păcate sistemul nostru medical este atât de infect încât medicina nu poate fi exploatata la maxim: nu sunt fonduri pentru cercetări; medicamentele uneori nu sunt de cea mai buna calitate, unele sunt prea scumpe sau prea puține; lipsa spitalelor este o problema (dar nu și a bisericilor, *cough* Catedrala Mântuirii Neamului *cough*); puțin personal medical (și nu mă refer la infirmiere); condiții jalnice; dezinfectante diluate și posibilitatea de a pleca cu o alta boala; desi sunt multe clinici private, nu țoață lumea își permite aceste servicii; spaga și mult, mult mai multe probleme. Deci da, pot să înțeleg de ce oamenii fug spre alte alternative și pot să înțeleg că exista persoane atât de bolnave încât se agata de orice șansă. Sunt persoane care suferă de dureri, spre exemplu dar nici un medic nu a reperat problema așa că, la fel, caută alternative din disperare;.......dar ce nu pot să înțeleg este felul în care oamenii se gândesc că în medicina complementara nu exista medici șarlatani, preturi exorbitante, spaga și minciuni. Pentru că, știți ce? Exista. Chiar foarte multe din cele exemplificate. Dar să începem cu începutul.

Nu sunt împotrivă terapiilor naturiste, ba chiar mi se par foarte eficiente când vine vorba de o simpla răceală, probleme minore sau că adjuvant. Cred că fiecare din noi a băut / bea ceaiuri medicinale sau mai apelam la pastile pe baza de plante din când în când, căci nu zic să apelam la pastilele chimice pentru fiecare prostie- pe mine daca mă doare capul, îmi poate trece de la sine. Dar nu sunt de acord să ne bazam doar pe aceste terapii naturiste, mai ales în probleme medicale grave deoarece acestea de multe ori nu sunt de ajuns ba chiar pot face mai rău....unele plante pot fi toxice provocând intoxicație . În concluzie terapiile naturiste sunt bune atât timp cât știm gradul de toxicitate a plantelor, în unele cazuri să fie administrate sub supraveghere medicala, să nu fie luate abuziv și în cazul unor probleme medicale grave să se apeleze la medici specialiști.


Problema mea apare atunci când vine vorba de aceste tratamente energetice , care pe lângă faptul că acest cuvânt " energie" nu își are rolul în medicina, acestea sunt la fel de bune că și așa-zișii specialiști care le practica. Și stiu că o să mi se sara în cap cu " medicul X este foarte bun" sau " medicul Y m-a salvat de la moarte" sau " pai daca aceste tratamente nu sunt pe bune, atunci cum de a făcut bine atâția oameni, aaa? Cum iți explici?". Pai, fară să fac pe nimeni să se simță ofensata.... aceștia în primul rand nu sunt medici....poate unii sunt sau au terminat medicina, dar de cele mai multe aceștia sunt tehnicieni și atât. Scoală la care am terminat eu cursul de specializare pe aerobic deține curs de formare în medicina alternativa. Deci, poate oricine să îl facă. Nu se intra pe baza de concurs sau cu nota de la bac, nu e nevoie să ai pregătire că și medic....trebuie doar să ai bani de curs, și diploma de bac. Cu siguranță sunt și cei care se cred vraci și fac "minuni" fară a avea diploma, și sunt mulți.


Totuși, "medicul X este foarte bun și a salvat de la moarte pe mulți și are har "(o aud des pe asta cu harul), etc. Nu prea o cred eu pe asta cu "salvatul de la moarte" pentru că, să fim serioși....daca cineva este atât de bolnav, cu siguranță a avut tangente și cu un medic sau mai mulți, cu siguranță a fost prin spital și la fel de sigur a urmat și un tratament medicamentos. Că o paranteza, unii vraci cred că pot vindeca și cancerul. Bunicul meu a apelat la un tehnician vrac promițând că o să îl vindece de cancerul osos în stadiul 4.... credeți că a reușit?

Cum spuneam, câteodată medicamentele își fac efectul destul de tărziu iar corpul se pune în mișcare puțin mai greu, de exemplu......când am avut infecție la rinichi, tratamentul și-a făcut efectul mult mai tărziu iar eu împreună cu ai mei am ajuns să ne panicam. Deci, cred că așa se mai întâmplă și cu cei care ajung să fie "salvați" de acești vraci.

V-ați întrebat totuși cați oameni au murit din cauza acestor terapeuți/tehnicieni/vraci?- Meditați la aceasta întrebare sau mai bine zis, căutați :).


"Medicul Y m-a făcut bine fară că eu să iau alte medicamente". Poți să îi mulțumești corpului tău care a luptat din plin să se puna pe picioare fară că tu să faci nimic. Așa este. Corpul uman este minunat mai ales când încearcă să se salveze și intervine mecanismul nostru de apărare, deci în alte cuvinte, corpul nostru se poate face bine și singur atunci când nu este vorba de ceva foarte grav ( de aici vin minunile). Aplicând efectul placebo, căci multe medicamente sau terapii merg pe efectul placebo.... tu, sau mai bine zis, creierul tău îi da un boost mecanismului de autoapărare.

Din experiență persoanelor care au apelat la aceste terapii, am observat anumite tipare care se repeta. De obicei persoanele care apelează la acești medici, fară să generalizez, cred în supranatural, în vraci tămăduitori și ....pot să bag mana în foc că sunt și religioase. Stiu că pare că am ceva cu persoanele creștine dar nu este așa, ba chiar respect credință fiecăruia doar că.....mi se pare alarmant faptul că oamenii de genul cred orbește în orice este de domeniul fantasticului, neargumentate din punct de vedere științific. Pe lângă asta, din cate stiu eu să te încrezi în vraci este o practica păgână și în niciun caz creștină. Un alt lucru care se repeta este faptul că tehnicianul pretinde că are puteri speciale, magnetice, are har de la Dumnezeu (de parca acesta da puteri la nimereala); de exemplu unul din ei (nu dau nume), foarte cunoscut, a fost lovit de fulger și de atunci are puteri vindecătoare. Da, așa e....suna fantasy dar e adevărat, iar acesta face foarte mulți bani. De obicei o simpla consultație poate ajunge la peste 100, iar asta fară tratament.

Aceste persoane care mi-au povestit și nu se cunosc intre ele, mergând și la tehnicieni diferiți, au mai spus că li s-a dat să bea un fel de cocktail de plante, menționând pacienților că e normal să se simță rău după ce îl beau. Serios? Pe sistemul " daca ți se face rău de la băutură asta de caca pe care ai dat foarte mulți bani, nu e vina mea". Miraculos, după o perioada agonizanta în care corpul o ia razna și nu știe ce să facă, pacienții își revin. Clar a fost leacul cel care a făcut țoață treaba și nu corpul tău disperat să se facă bine.

Exista un tipar și în diagnosticare. Spre exeplu "în biorezonanta practica este următoarea: pacientul este conectat la aparat cu ajutorul unor curele, înfasurate de cap, mâini și picioare, iar aparatul începe să trimiță unde spre corpul uman. În terapie, cam la asta se rezuma totul. La evaluare, medicul vede pe un laptop datele furnizate de aparat". De obicei pecientii sunt diagnosticați cu o multitudine de probleme, unii cu pietre la vezica biliara desi fierea le-a fost scoasa, alții au atâtea probleme încât se întreabă cum de mai sunt în viață. Ți se spune că ai carenta de vitamine, minerale, iți trebuie antibiotice, mai este nevoie și de anticoagulante, plus antidepresive. După care tu, cu frica pentru sănătatea ta, le cumperi.

Credeți-mă că am avut în fata o fisa cu diagnostic și am rămas socata dar problema este că acești șarlatani vor să te facă cât mai bolnav că apoi să ai impresia că tot ei te-au făcut bine, când de fapt tu aveai poate doar o simpla indigestie. Ce este cel mai ciudat este faptul că în Romania exista un Registru Unic al specializărilor medicale, în care “biorezonanta” nu apare pe lista activităților actului medical tradițional, dar nici că ramura a medicinei neconvenționale. Deci, nu exista!

Medicamentația este și mai dura. Cred că țoață lumea știe că tratamentul naturist ustura la bani, mai ales cel prescris de vraci. Cineva mi-a zis " dădeam 200 de lei doar pe medicamentele de la Calivita".....200 de lei, pentru o boala pe care nu o ai, să nu mai pun și consultațiile. O alta persoana dădea 150 lei pe ședință în fiecare zi pentru că o durea spatele și avea probleme cu tenul, iar acesta îi spunea că are acnee din cauza unor paraziti din par, iar pentru spate îi spunea să facă 170 de genuflexiuni de 2 ori pe zi. Că rezultat, nu a scapăt nici de acnee și nici de durerea de spate, dar s-a ales cu una crunta de genunchi. Precizez faptul că acest medic este foarte bun în ceea ce face, are foarte mulți pacienți, dar ironic, nu îi primește decât pe cei care vin prin recomandare iar daca nu faci cum zice el, nici nu mai calci în cabinet. " "Practicanții medicinei alternative par să cucerească din ce în ce mai mulți adepți, astfel că, piață mondiala aduce acestora venituri de peste 60 miliarde de dolari anual."- prof. univ. dr. Ostin C. Mungiu .

Stiu că o să primesc întrebarea "Dar tu ai fost vreodată la un cabinet de medicina alternativa de vorbești?". Răspunsul e DA. Pot spune că acea experiență m-a făcut să îmi pun întrebări și să cercetez mai mult.

Experiență mea începe așa. Nu m-am duc cu cine știe ce problema, de fapt, nici nu mai țin minte care era problema dar stiu că părinții iubitului meu mi-au propus să merg știind că de-a lungul timpului toți, inclusiv iubitul meu, au făcut terapii la acest cabinet. Nu știam foarte multe despre acest tip de medicina, dar știam că o să merg la un medic foarte bun. Cabinetul arata a cabinet, doctorita vrac mi-a zis să nu îi spun nimic, o să vadă ea singura ce probleme am. Zis și făcut.... A început să mă consulte dar în loc de rutina cu stetoscopul a început un fel de învârteală de mâini în jurul meu. Aceasta avea puteri magnetice și simțea.....energia mea sau ceva. În tot acest timp auzeam cum rămânea mirata când învârtea mâinile în anumite zone ale corpului meu, un fel de " vai de capul tău, cum de mai trăiești" și se oprește la coloana mea spunandu-mi " De abia mai ai calciu pe coloana. Nici nu stiu cum mai stai pe picioare. Din cauza asta ești așa slaba". Nici eu nu stiu cum de stăteam la picioare la cât de penibil mă simțeam.

Aceasta termina voodo-ul și se pune la birou, moment în care îmi înmânează o foaie de notițe, eu fiind foarte confuza și îmi zice " tu o să scrii ce iți zic eu". Eu trebuie să scriu? Nu asta era treaba ta? La care îmi amintesc că mi s-a spus că acestei doctorite nu îi place să scrie ea rețetele, ci pacientul :)). Am făcut ce a zis ea, și începe să îmi înșire toate problemele pe care le-a găsit, acestea fiind: probleme cu rinichii, coloana demineralizata care se poate rupe oricând, probleme cu circulația, probleme grave la stomac și ficat, clar aveam probleme cu vederea, și nu mai stiu daca mi-a mai zis ceva....eu fiind o fata de 21 de ani. Apoi mi-a spus că tot eu trebuie să scriu și rețetă. Cred că vă imaginați cate pastile aveam de cumpărat și cați bani trebuia să dau. La sfârșit, pentru tot hocus-pocus și rețetă că la piață, am plătit 100 de lei.

Cum am mirosit eu că ceva nu e în regula, am zis să fac niste investigații, așa că mi-am făcut analize. Tot ce nimerise era faptul că în trecut am avut infecții urinale dar, este binestiut faptul că multe femei fac asta cel puțin odată în viață ei.

Din acel moment mi-am spus că trebuie să vorbesc și să încerc să le deschid ochii oamenilor care arunca cu bani în acești mincinoși care se cred medici și se joaca cu medicina.....acești nemernici care profita de oameni slabi emoțional și disperați să afle un răspuns la problemele lor.

Acest articol l-am făcut pentru voi, oameni dragi...... așa că, aveți grija în ce și în cine vă încredeți, mereu să vă puneți întrebări și să vă documentați bine când vi se pare ceva suspect.

*Vă rog să mă susțineți și pe pagina de Patreon căci pun foarte mult efort în a scrie cele mai frumoase articole, doar pentru voi.* :*



Be healthy, be strong!^^




bottom of page